کارگردان فیلم سینمایی «دنیا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: قطعاً اگر قانون در سینمای کشور حاکم باشد و همه سینماگران و مدیران بر اساس ضوابط قانونی سینما فیلم های شان را بسازند ما با پدیده ای به نام توقیف فیلم ها روبرو نمی شویم که بعداً بر سر رفع توقیف آن ها بخواهیم اما و اگر به وجود بیاوریم و جنجال های رسانه ای ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه در کشور ما قانون وجود دارد و این قانون از آزادی های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... همواره دفاع و حمایت کرده و می کند و از این رو فیلمسازان اگر به همین قانون توجه داشته باشند و نخواهند پای شان را فراتر از خطوط قرمز بگذارند هرگز با مسأله توقیف فیلم های شان مواجه نخواهند شد.
مصیری در ادامه این گفتگو یکی از راهکارهای مهم برای عدم توقیف آثار سینمایی را پرهیز مدیران سینمایی از اعمال نظرات و سلیقه های شخصی برشمرد و خاطرنشان کرد: متأسفانه ما همواره شاهد آن هستیم که با عوض شدن هر دولتی مدیران و مسئولان وزارتخانه ها و دستگاه های فرهنگی و هنری هم به طور کل عوض می شوند و از آنجا که هیچ قانون لازم الاجرایی برای سینمای کشور وجود ندارد هر مدیری به خود این اجازه را می دهد تا بر اساس سلیقه و یا منافع خود در سینما فعالیت کند و همین مسأله هم باعث توقیف برخی از فیلم های سینمایی شده که به هیچ عنوان کاری قانونی نیست.
کارگردان فیلم سینمایی «ازدواج صورتی» تأکید کرد: از سوی دگیر ما با پدیده ای مواجه هستیم که برای دریافت پروانه ساخت از فیلمسازان سینمای حرفه ای فیلمنامه کامل را نمی خواهند و همین باعث می شود تا آن ها با دادن یک طرح ساده تک برگه ای مجوز ساخت فیلم های شان را دریافت کنند و بعد از اینکه فیلمشان ساخته شد در شورای پروانه نمایش به مشکلات جدی برخورد کنند که باید این روند نیز با تغییرات جدی روبرو شود و از این پس همه فیلمسازان و تهیه کنندگان ملزم به این باشند که فیلمنامه شان را به صورت کامل در اختیار شورای پروانه ساخت بگذارند و شورای نظارت و ارزشیبابی هم در حین ساخت آثار نظارت جدی داشته باشد تا فیلمسازان فراتر از آنچه که به نگارش درآورده اند کاری انجام ندهند.
این سینماگر اظهار داشت: با تعامل و همدلی می توان به یک وفاق کلی دست پیدا کرد و برای همیشه توقیف آثار سینمایی را «توقیف» کرد!؛ این امر نیازمند آن است که در ابتدا قانون کامل و منسجمی تنظیم و تدوین شود و حدود و اختیارات فیلمسازان را مشخص نماید، سپس مدیری ثابت برای اداره سینمای کشور انتخاب شود و در نهایت هیچ مدیر و مسئول سینمایی اجازه آن را نداشته باشد که بر اساس سلیقه شخصی اش راجع به فیلم و یا فیلم هایی تصمیم گیری کند.
وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: اینکه برخی مواقع دیده می شود مدیران سینمایی برای فیلم و یا فیلم هایی استثنا قائل می شوند و راه هایی را برای نمایش آن ها در نظر می گیرند اما برای بسیاری فیلم های دیگر که درگیر چنین مشکلاتی هستند هیچ تدبیر جدی ندارند مسأله ای پذیرفتنی نیست و باید ریشه آن به طور کامل برای همیشه از سینمای ما کنده شود.
ارسال نظر